التخطي إلى المحتوى الرئيسي

ااحبــــــــــــــك..اكــــــــــرهـــــــــــك..!!!


يعنى ايه كلمة وطن..؟!

ايه اللى بيخلينى اقول ان مصر دى هى بلدى..؟!

بمعنى اصح انا ايه اللى رابطنى بيها،بالرغم من كل بلاويها.

ايه اللى مخلينى صابرة على العيشة فيها ومقررتش مثلا

انى اسافر منها بأى طريقة زى ما غير عمل..؟!

انا مش هغنى ولا هقول شعارات ولا هقول حتى ان لسه فى

مصر لانها امى..!!!!!!!!!!

ولانى مش قادرة اسيب حضنها....!!!!!!!!!!!

مصر مش امى ولا حتى حصلت تبقى مرات ابويا..

مصر عمله زى جدى...!!!!

الشخص ده طول عمرى بسمع عنه حكايات كتير جداااااا

بس عمرى ماشوفته غير فى الصور...!!!

اكتر من كده مفيش،بالضبط زى مصر وعلاقتى بيها..

طول شهر اكتوبر اسمع انجازات وبطولات وناس بضحى

وناس تتشاهد وناس عاشت لمصر وماتت علشانها..

لكن طول السنة الباقية هناك حالة من الصمــــــــــــت...!!!

الحكاية يا جماعة بكل بساطة ان مصر دى دونا عن كل بلاد

العالم المعاصر اللى اتولدت فيها..

ومش بس اتولدت فيها لا دا كمان بيتى فيها..

وانا من الناس اللى بتعشق بيتها بغض النظر عن سلبيات كتير

ممكن تكون فيه، فانا من عشاق البيت والاسرة واللمة.

وبالنسبة ليا قعدتى مع اهلى فى البيت بالدنيا..

ممكن كتير ميتفقش معايا فى ده،لكن لو جرب يبعد عن اهله

وعن بيته اكيد هيصدقنى..

ومصر بقى مفيهاش بيتى وبس..

مصر فيها كل حاجة اعرفها من اصحاب،قرايب،جيران

الناس اللى دايما فى بالى ، والناس اللى ممكن وانا قاعدة

فجأة افتكرهم وافتكر معاهم ايام زمان..

مصر فيها كل ذكرياتى الحلوة والوحشة..

مصر فيها الشوارع اللى مشيت فيها مع اهلى واصحابى

وقضيت معاهم فيها وقت اتمنى انه يرجع تانى..

مصر موجودة فى كل صورى...!!!!

حتى الاماكن اللى سفرت ليها كانت جواها..!!!

ببساطة كده مصر فيها عمرى كله من اوله ولحد دلوقتى..

مش قادرة محبهاش..بس مش عارفة ازاى مكرهاش..!!!!!!

مصر كانت عندى زمان حلم جميل...

لكن دلوقتى مصر عندى حلم صعب،لكن عمره مايكون

مستـــــــــــحيـــــــل...!!!!!!!!!!

ويمكن الكلام عن مصر يطول ويكون فيه زيادة بس كده

كفاية لاحسن احن ليها واحبها...!!!!!!

وانا مش عارفة احبـــــــــــها ولا اكرههــــــــــــــــا...!!!

تعليقات

  1. صح يا نيرمو كلامك جميل جدااااااااااا
    احنا أوقات بنحبها وأوقات بنكرهها ولو غصب عنا بس فى كل الأوقات فى قلوبنا بتبقى عايشة
    وأنا رغم كل شىء من عشاق البلد دى من عشاق مصر
    الموضوع جميييييل آخر حاجة وربنا يوفقك وتكتبى أحسن وأحسن دايما

    أسماء

    ردحذف

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الحمدلله الذى أذهب عنا الحزن

كنت أحارب العالم بداخلي وخارجي. أحارب نفسي وأفكاري وهذه أخطر وأكبر قوة على الإطلاق! أحارب ما يقابلني من سوء وقبح وجهالة. كنت أدور في دوائري متخبطة ويزداد طريقي عتمة، كنت أحاول التمسك بشيء ليرشدني وأن أحاول العبور بخفة، حاولت أن أفكك رابطة الخيوط، أن أخفض الأصوات برأسي وكلما جن علي الليل أجدها تعبث بي مجددا! كنت أتفاعل كما الالات حتى أقاوم السقوط! لا أشعر بمرور الوقت، لا أتذوق الطعام، لا أفكر في الكلمات! وبرغم كل محاولاتي لم يهدأ إحساسي بالوحشة والغرابة! كل ما كنت أتمناه كان السلام وأن تهدأ تلك الأصوات برأسي، حتى أتمكن من عبور العاصفة! حاولت إغلاق كل النوافذ والأبواب كي أنعم بالأمان والدفء، حتى تسللت إلى الظلمة واعتنقتها أنا مستسلمة! أصبحت أؤرخ حياتي بلحظات التعاسة فقط! اللحظة التي فقدت فيها إيماني الساذج بالبشر. اللحظة التي فقدت فيها ثقتي بالآخرين، كل الآخرين! اللحظة التي أدركت فيها أن عشرتي وموضع ثقتي لا تراني سوى فترة ستنتهي عاجلا أم آجلا! اللحظة التي أدركت فيها أني قد عشت ثلاثين عاما مثقلة بهموم معاركي الخاسرة! كنت أعيد تكرارها علي نفسي وأزيد في جلدها، لم يعد لي منها مهربا، كنت أنا

احببتــك..ولكنك خـذلتنــى

نحن لانكره الا من احببناهم بقوة..الا من وثقنا بهم يوما.. لانكره الا هولاء الاشخاص..الذين خذلوا حبنا وثقتنا بهم.. لانكره الاهولاء الذين سمحنا لهم برؤية قلوبنا على حقيقتها.. بعدما سمحنا لكلماتهم ان تمس مشاعرنا وتكون جزء من محبتنا لهم.. نحن لانكره بقوة..الا من احببناهم بقوة..وامعنوا فى خذلان قلوبنا بقوة.. والوقت وحده هو القادر على ان يشفى جرحنا منهم..

اكرهــك بقدر حبى لك...واحبـــك بقدر كرهى لك..!!

أتدرى..أشعر احيانا بأنك القيت لعنة على عتبات قلبى ان ترحل.. لعنة اصابت المسكين فى مقتل.. فلا ذكراك بــ مغادرة لــ حوائطه.. ولا تاركة المكان لغيرها من الذكريات كى تحل محلها..!! لا احبك..اكررها مرار.. لا اريدك.. يكررها قلبى الالاف المرات.. ومع هذا لا انساك.. انت فى قلبى.. فى عقلى.. تملوء اى شئ فارغ او كان ممتلئ..!! اكرهك.. اعيدها على نفسى كلما اتت على ذكرك.. ابدأ فى تلقين قلبى كلمات غاضبة حانقة عليك.. اذكره بكل ماكان من قسوتك وجراحك فيه.. كل ماقلته وكل مالم تقوله.. ولكن الاشواق لاتهدأ ولا تندمل..!! اكره كل شئ يذكرنى فيك.. العنه.. ثم اعود فـ أقول لنفسى وهل مر يوما لم تتذكريه فيه.. وهل مر شيئا عليكى لم يثير بداخلك ذكراه..!! انت حى بداخلى.. وانا ميتة من الداخل والخارج.. انت تعبث بمشاعرى وقلبى حتى فى غيابك..!! وانا لاحيلة لى عليهم ولا امرا..!! انت صداع بداخل عقلى.. تؤرق نومى.. ترهق تفكيرى.. اتذكرك فى كل شئ.. حتى كرهت ولعنت احب الاشياء لى..!! اكرهك.. لااحبك.. لا اريدك.. ومع هذا انتظر عودتك.. واتمنى حقا الا تأتى..!!!! فهل رأيت يوما انسانا بداخله كل هذه المشاعر الم